Rejestracja samochodu sprowadzonego z USA
- KUJICARS
- 20 cze
- 4 minut(y) czytania

Nowe przepisy dotyczące rejestracji pojazdów w Polsce
Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują zaktualizowane przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym, w tym nowy artykuł 73AA. Nakłada on obowiązek złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od:
1. Zakupu pojazdu na terenie Polski,
2. Dopuszczenia do obrotu samochodu sprowadzonego spoza UE,
3. Sprowadzenia auta z państwa członkowskiego UE.
Punkt drugi obejmuje m.in. samochody z USA. Obowiązek ten dotyczy zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, o ile nie prowadzą działalności związanej z handlem pojazdami (zgodnie z PKD). Przekroczenie terminu może skutkować grzywną: 500 zł przy opóźnieniu od 30 do 180 dni lub 1000 zł przy dłuższej zwłoce.
Koszty i opłaty związane z rejestracją pojazdu z USA
Zakup auta ze Stanów wiąże się z obowiązkiem uregulowania należności celnych – akcyzy, cła oraz VAT-u. Dopiero po ich uiszczeniu można zarejestrować pojazd. W przypadku rejestracji klasyka wymagany jest jedynie VAT.
Cło
Za samochód importowany z USA pobiera się 10% cła, naliczanego od wartości pojazdu wskazanej w dokumentach zakupu.
Podatek VAT
VAT uzależniony jest od portu docelowego:
· Polska – 23%
· Belgia i Holandia – 21%
· Niemcy – 19%
· Samochody zabytkowe – 7%
Akcyza
Wysokość akcyzy zależy od pojemności silnika i typu napędu:
· 3,1% – silniki spalinowe do 2000 cm³
· 18,6% – silniki spalinowe powyżej 2000 cm³
· 1,55% – hybrydy HEV do 2000 cm³ (bez PHEV)
· 9,3% – hybrydy HEV i PHEV powyżej 2000 cm³
· 0% – pojazdy zabytkowe, elektryczne, kolekcjonerskie
Opłaty celne i VAT należy uregulować w ciągu 14 dni od zakupu.
Dostosowanie pojazdu z USA do przepisów UE
Samochody z USA wymagają zmian technicznych, by spełniały europejskie normy:
· Reflektory – należy wymienić na zgodne z wymogami UE (oświetlające pobocze),
· Kierunkowskazy – muszą świecić na żółto (amerykańskie są zwykle czerwone),
· Światła przeciwmgłowe – trzeba zamontować, jeśli nie są fabrycznie,
· Układ wydechowy / silnik – może wymagać modyfikacji pod kątem emisji spalin,
· Licznik – jeśli wskazuje tylko mile, konieczna jest jego wymiana.
Dodatkowo:
· Opony – powinny posiadać europejską homologację,
· Radio – może wymagać przestrojenia, jeśli odbiera wyłącznie nieparzyste częstotliwości.
Certificate of Title – kluczowy dokument
To odpowiednik polskiego dowodu własności pojazdu. Zawiera dane właściciela i informacje prawne.
Certyfikaty umożliwiające rejestrację:
· Clean – brak uszkodzeń i obciążeń,
· Salvage – pojazd był uszkodzony, ale może zostać naprawiony,
· Rebuilt / Restored / Reconstructed – pojazd po naprawie lub renowacji,
· Not actual mileage – nieprawidłowy przebieg, wymaga wyjaśnienia.
Certyfikaty wykluczające rejestrację:
· Junk / For parts / Destruction / Scrap – pojazd przeznaczony na złom lub części,
· Flood / Fire damage / Irreparable – uszkodzony przez żywioły lub nie do naprawy.
Brak oryginalnego „title” również uniemożliwia rejestrację.
Dokumenty wymagane do rejestracji
Aby zarejestrować auto z USA w Polsce, należy przygotować:
· Oryginały przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego (title, invoice, dokumenty celne),
· Poprzednie tablice (jeśli dostępne),
· Wniosek o rejestrację,
· Potwierdzenia opłat celnych i akcyzowych,
· Dowód zakupu,
· Dokumenty potwierdzające przeróbki,
· Pozytywny wynik badania technicznego,
· Dowody opłat rejestracyjnych,
· Dokumenty recyklingowe (dla aut sprowadzonych przed 2016 r.),
· Opinia rzeczoznawcy i konserwatora zabytków (dla klasyków).
Po złożeniu dokumentów w urzędzie otrzymuje się tymczasowy dowód rejestracyjny (na 30 dni). Później wydawany jest dowód stały. W dniu rejestracji należy też wykupić polisę OC.
Rejestracja czasowa – czerwone tablice
W sytuacji, gdy auto nie może zostać przewiezione na lawetę do diagnosty, można wystąpić o rejestrację tymczasową i uzyskać czerwone tablice na 30 dni (z możliwością przedłużenia o 14 dni). Należy wtedy kupić krótkoterminowe ubezpieczenie OC.
Koszt:
· Tablice – 30 zł
· Pozwolenie czasowe – 18,5 zł
· Nalepki legalizacyjne – 12,5 zł
· Łącznie – 61 zł
Wymagane dokumenty:
· Tłumaczenia dokumentów,
· Dowód zakupu,
· Potwierdzenia opłat importowych,
· Tablice (jeśli są) lub oświadczenie o ich braku.
Rejestracja klasyków z USA
Pojazd może zostać uznany za zabytkowy, jeśli:
· Ma ponad 30 lat,
· Produkcję zakończono min. 15 lat temu,
· Składa się w 75% z oryginalnych części.
Wyjątki obejmują pojazdy o wartości historycznej, technologicznej lub sportowej. Wymogi mogą różnić się między województwami.
Kroki:
1. Zapłać VAT.
2. Przetłumacz dokumenty.
3. Uzyskaj opinię rzeczoznawcy i dokumentację do ewidencji zabytków.
4. Wykonaj badanie techniczne (bez obowiązku modernizacji pojazdu).
5. Zarejestruj auto i wykup OC.
Rejestracja jako mienie przesiedleńcze
Można sprowadzić auto z USA jako część dobytku osoby przeprowadzającej się do Polski – bez cła, ale z obowiązkiem zapłaty VAT i akcyzy.
Wymagane dokumenty:
· Tłumaczenia dowodów własności i rejestracyjnych,
· Dowody statusu rezydenta i przeprowadzki (np. meldunek, umowa o pracę),
· Lista mienia zatwierdzona przez urząd celny (z dokumentem SAD),
· Świadectwo homologacji lub wynik badania technicznego,
· Wniosek o rejestrację.
Warunek: przez 12 miesięcy pojazd nie może być używany komercyjnie ani wynajmowany.
Koszty rejestracji samochodu z USA
Poza cłem, VAT-em i akcyzą, obowiązują również opłaty urzędowe:
· Dowód rejestracyjny – 54 zł
· Pozwolenie czasowe – 13,5 zł
· Nalepki legalizacyjne – 12,5 zł
· Tablice: 80 zł (zwykłe), 1000 zł (indywidualne)
· Opłata ewidencyjna – 1,5 zł
· Badanie techniczne – 99 zł (plus 94 zł za powtórkę, jeśli auto uszkodzone), 300 zł (dla klasyków)
· Biała karta (dla zabytków) – 300 zł
Od września 2022 r. karta pojazdu oraz naklejka legalizacyjna na szybę nie są już wydawane.


